۱۴۰۲ آبان ۷, یکشنبه

سالگرد کشته شدن « مونا نقیب » کودک هشت ساله بلوچ توسط نیروهای حکومتی در سراوان

 

سالگرد کشته شدن « مونا نقیب » کودک هشت ساله بلوچ توسط نیروهای حکومتی در سراوان


سالگرد کشته شدن « مونا نقیب » کودک هشت ساله بلوچ توسط نیروهای امنیتی در سراوان 


به گزارش حال وش/ امروز یکم آبان ماه ۱۴۰۲، سالگرد کشته شدن دختر بچه هشت ساله سراوانی « مونا نقیب » در یکم آبان ماه ۱۴۰۱، در مسیر خانه به مدرسه، با اصابت گلوله شلیک شده نیروهای اداره اطلاعات سراوان در پی تعقیب و گریز دو نوجوان بلوچ مجروح شده و جان خود را از دست داد.


«مونا نقیب» ۸ ساله، فرزند مراد، دانش آموز پایه دوم دبستان، اهل شهرک آسپیچ سراوان، به همراه خواهر خود « مریم نقیب » در حال رفتن به مدرسه بود که نیروهای اداره اطلاعات در پی تعقیب و گریز دو نوجوان بلوچ سرنشین یک خودرو پژو ۴۰۵، بودند، که با شلیک به سمت خودرو برای متوقف کردن آنها، گلوله به مونا نقیب اصابت کرده و از ناحیه سر بشدت مجروح میشود و پس از چند دقیقه در آغوش خواهرش مریم جان خود را از دست میدهد. 


با رسانه ای شدن این واقعه یک روز پس از وقوع این اتفاق در ۲ آبان ماه ۱۴۰۲، توسط حال وش در دو گزارش که بصورت گزارش خبر و احراز هویت کودک کشته شده بود، و به افشای ابعاد دیگر این حادثه نیز پرداخته بودیم که نیروهای اطلاعات سراوان برای از بین بردن رد جنایت نیروهای خود که عامل این جریان بودند، با رفتن به بیمارستان مرمه خارج شده از سر این کودک را با خود بردند که این نیز گزارش شد.


این اتفاق افکار عمومی و فضای مجازی را دچار ناراحتی کرده و فعالین در فراخوان‌هایی در اعتراض به این جنایت از عموم مردم سراوان و اطراف خواسته به محل خاکسپاری این کودک رفته و در تشیح پیکر او‌ شرکت کنند، و پس از این فراخوان ها اینترنت شهرستان سراوان قبل از برگزاری مراسه خاکسپاری این‌کودک قطع شد.


روز خاکسپاری حال وش با انتشار فایل صوتی از مریم نقیب خواهر بزرگتر و همراه مونا به عنوان شاهد و اعضای خانواده این کودک در چگونگی رخ داد این جنایات، پرده برداشته و با بازگو کردن روز حادثه و چگونگی اصابت گلوله به خواهرش و آخرین لحظات مرگ او، ابعاد این اتفاق را روشن میکنند تا نیروهای اطلاعات سراوان در تلاش خود برا ی پاک کردن رد عوامل این جنایت که نیروهای خود این ارگان بودند نشوند.


پس از انتشار فایل صوتی مریم نقیب خواهر مونا کودک هشت ساله جان باخته پدر این دو به اداره اطلاعات سراوان احضار و به مدت چند ساعت بازداشت و تهدید شده بود که اگر در مورد قتل فرزندش با رسانه ها مصاحبه‌ای داشته باشد، بازداشت و پرونده‌ای برای او تشکیل می شود.


فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان مرتضی جوکار در روز یکشنبه ٢۵ دی ماه ۱۴۰۱، در رسانه‌های حکومتی، برای رفع اتهام و تبرئه نیروهای امنیتی ضارب مونا نقیب در ادعایی دروغین از بازداشت سه شهروند بلوچ تحت عنوان قاتلان این کودک خبر داده و عنوان کرده بود: « یک نفر به همراه دو همدستش به محض ورود به سیستان و بلوچستان شناسایی و دستگیر شدند.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

چرا نه به اعدام! رو به رشد است؟ (بخش۱)

 در ماه‌های اخیر اعدام یک بار دیگر به یکی از مهم‌ترین مسائل افکار عمومی در ایران بدل شد. پیش از آن که هشتگ #مهسا_امینی پربسامدترین موضوع در ...