۱۴۰۰ تیر ۱۲, شنبه

بهائیان شیراز؛ درسا دهقانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد/ تداوم بازداشت سینا کمالی

 

خبرگزاری هرانا – درسا دهقانی، شهروند بهائی ساکن شیراز، امروز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. سینا کمالی، دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز علیرغم سپری شدن ۱۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در مکانی نامعلوم به سر می برد. این شهروندان در تاریخ ۲۴ خردادماه، به صورت جداگانه توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰، درسا دهقانی، شهروند بهائی ساکن شیراز، آزاد شد.

آزادی خانم دهقانی ساعتی پیش با تودیع قرار وثیقه صورت گرفته است. علیرغم آزادی خانم دهقانی، سینا کمالی، دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز که همزمان با او بازداشت شده بود، کماکان به صورت بلاتکلیف در مکانی نامعلوم به سر می برد.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص وضعیت خانم دهقانی گفته بود؛ وی پیش از بازداشت به دلیل مشکلات پزشکی تحت درمان از طریق مصرف برخی داروها بوده که از زمان بازداشت دسترسی به داروهایش نیز نداشته است.

روز دوشنبه ۲۴ خردادماه سال جاری، سینا کمالى شهروند بهائی ساکن شیراز، توسط ماموران اطلاعات سپاه در مقابل منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران پیش از بازداشت ضمن تفتیش منزل، تعدادی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.

درسا دهقانی نیز، عصر همان روز توسط ماموران اطلاعات سپاه در ایستگاه قطار این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت به همراه این شهروند به محل سکونت او رفته و ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

روایت‌های هولناک از تجاوز در زندان؛ زنان زندانی قرص ضدبارداری می‌خواهند

مقاله با موضوع: روایت‌های هولناک از تجاوز در زندان؛ زنان زندانی قرص ضدبارداری می‌خواهند مصطفی منیری نشریه Bashsariyat شماره: 267 صفحه:23 htt...