۱۴۰۱ اردیبهشت ۱۷, شنبه

وزارت خارجه آمریکا به ایران اینترنشنال: ایران از خارجی‌ها به عنوان اهرم سیاسی بهره می‌برد

 



وزارت خارجه آمریکا در پیامی به ایران اینترنشنال، اعلام کرد که درباره «پرونده فاحش بازداشت خودسرانه» احمدرضا جلالی، محقق ایرانی-‌سوئدی زندانی در ایران، و تصمیم ایران برای اعدام او آگاه است و ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت، خواستار آزادی این پژوهشگر زندانی شد.


در پیام وزارت خارجه آمریکا به ایران‌ اینترنشنال آمده است: «ایران سابقه طولانی در حبس ناعادلانه اتباع خارجی برای استفاده به عنوان اهرم سیاسی دارد و همچنان درگیر طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر است.»


در همین حال، وزارت خارجه سوئد روز جمعه تایید کرد که یک مرد سوئدی دیگر نیز که حدود ۳۰ سال دارد در روزهای اخیر در ایران بازداشت شده است.


وزارت خارجه سوئد خاطرنشان کرد سفارت این کشور در تهران اطلاعات مربوط به این پرونده را پیگیری کرده و با مقام‌های جمهوری اسلامی در تماس است.


هفته گذشته، وزارت خارجه سوئد با اشاره به افزایش نارضایی مقام‌های ایرانی از محاکمه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه ۶۰ و از متهمان کشتار زندانیان سیاسی، در دادگاه استکهلم، به شهروندان سوئدی توصیه کرد که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.


روز چهارشنبه در پی برگزاری آخرین جلسه محاکمه حمید نوری، رسانه‌های ایران اعلام کردند اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی در دستور اقدام قرار گرفته است.


خبر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احدرضا جلالی و بازداشت اخیر شهروند سوئدی در ایران در حالی منتشر می‌شود که دادگاه استکهلم قرار است حکم نوری را در چهاردهم ژوئیه (۲۳ تیر) اعلام کند.


احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی‌سوئدی، در اردیبهشت ۹۵ به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرد، اما پس از شرکت در همایش‌های علمی بازداشت و به اعدام محکوم شد.


آن لینده، وزیر خارجه سوئد، گزارش‌ها درباره احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را به شدت نگران‌کننده خوانده و اعلام کرده که در این زمینه با ایران در تماس است.


در همین حال، فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی، قصد دارد در واکنش به خبر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی در اردیبهشت ماه، از روز شنبه دست به اعتصاب غذا بزند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

چرا نه به اعدام! رو به رشد است؟ (بخش۱)

 در ماه‌های اخیر اعدام یک بار دیگر به یکی از مهم‌ترین مسائل افکار عمومی در ایران بدل شد. پیش از آن که هشتگ #مهسا_امینی پربسامدترین موضوع در ...