۱۴۰۰ آذر ۲, سه‌شنبه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هدف آمریکا جلوگیری دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که آمریکا و اسرائیل در نهایت یک هدف مشترک دارند و آن جلوگیری قابل راستی‌آزمایی، پایدار و دائمی، از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

پرایس افزود که دولت آمریکا بر این باور است که دیپلماسی در هماهنگی با متحدان و شرکا که شامل اسرائیل نیز می‌شود، بهتری راه برای رسیدن به این هدف یعنی مسدود کردن دستیابی دائمی ایران به سلاح هسته‌ای است. این بهترین راه است چون ما را در مسیری قرار می‌دهد که قابل راستی‌آزمایی، پایدار و دائمی است و این یکی از مزایای کلیدی برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گزارش روز یکشنبه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه مقام‌های آمریکا به اسرائیل هشدار داده‌اند که حملاتش علیه برنامه هسته‌ای ایران نتیجه معکوس دارد و به تهران فرصت بازسازی سیستم غنی‌سازی به شکل کارآمدتر را می‌دهد، گفت: «من به طور کلی می‌گویم که ما در تماس منظم و دائمی با متحدان اسرائیلی خود هستیم.»

پرایس با اشاره به سفر هفته گذشته رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به تل‌آویو، گفت که او سفر بسیار خوبی اسرائیل داشت، با همتایان اسرائیلی خود و با مقام‌های ارشد اطلاعاتی اسرائیل در آستانه از سرگیری مذاکرات وین، دیدار و 
مشورت کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که با این همه، رابرت مالی در اسرائیل کار استثنایی و منحصر به فردی انجام نداد و سفر او به تل‌آویو در ادامه تعاملی است که ما به شکل منظم قبل از هر دور از مذاکرات یا در طول مذاکرات و از جمله در شش دور قبلی مذاکرات وین، با شرکای اسرائیلی خود داشته‌ایم.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره سخنان علی باقری کنی، معاون وزارت خارجه ایران، مبنی بر اینکه «آمریکا باید واقعیت را بپذیرد و فورا تحریم‌ها را لغو کند»، گفت که من نظر خاصی در این‌باره ندارم چون موضوع تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و محدودیت‌های هسته‌ای، در شش دور مذاکرات غیرمستقیم با تهران در وین به نتیجه رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ما به طور مداوم خواهان از سرگیری دیپلماسی و دیپلماسی غیرمستقیم بوده‌ایم تا بتوانیم تعیین کنیم که آیا می‌شود موضوعات باقی مانده را نهایی کرد یا نه. از یک طرف ایران باید گام‌هایی را برای اجرای تعهدات هسته‌ای خود در برجام بردارد و از طرف دیگر باید کاهش تحریم‌هایی که آمریکا و جامعه بین‌المللی مایل به انجام آن هستند باید محقق شود و درصورتی که ایران مایل به از سرگرفتن اجرای تعهدات خود در برجام است، ما آن را به مذاکرات در وین واگذار می‌کنیم.

ند پرایس درباره گزارش‌ها از جمله در نیویورک تایمز مبنی بر تمایل دولت بایدن برای کاهش برخی تحریم‌ها به منظور تشویق ایران برای از سرگیری مذاکرات، تاکید کرد که ایالات متحده پیشتر به صراحت اعلام کرده است که مایل نیست گام‌های یک جانبه‌ برای پیش بردن مذاکرات هسته‌ای با ایران بردارد.

پرایس خاطرنشان کرد که بازگشت متقابل به تعهدات برجام به نفع ایالات متحده، به نفع سایر اعضای ۱+۵ است و همان‌گونه که دولت‌های قبل در ایران هم به آن رسیده بودند به نفع تهران است و آمریکا حاضر نیست برای بازگشت به میز مذاکره، گام‌های یک‌جانبه بردارد. 

۱ نظر:

توماج صالحی هنرمند معترض به اعدام محکوم شد

توماج صالحی، هنرمند معترضی که که در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی بازداشت شده بود، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام “افساد فی‌الارض” ...