۱۳۹۸ مرداد ۱۰, پنجشنبه

ادامه اظهار نظرهای متناقض مقامات قضایی، ۲۰۰ روز پس از مرگ مشکوک زهرا نویدپور

 خبرگزاری هرانا – دویست روز پس از مرگ مشکوک زهرا نویدپور، زن جوانی که مدعی شده بود مورد تجاوز سلمان خدادادی، نماینده و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است، مقامات مسئول کماکان به تناقض گویی های خود ادامه می دهند. تنها چند روز پس از مرگ مشکوک خانم نویدپور مقامات قضایی محلی مرگ او را حاصل خودکشی با قرض برنج اعلام کرده بودند، مدتی بعد مقامات و رسانه های محلی نزدیک به نماینده مجلس مدعی شدند خانم نویدپور به قتل رسیده است، تناقضات خبری از دستگیری یک تا سه نفر به ظن قتل خبر می داد تا اینکه مقامات محلی مجددا مدعی شدند برادر خانم نوید پور متهم قتل ناموسی خواهر خود است و اکنون دربند است، مادر خانواده نویدپور در همین رابطه با انتشار ویدیویی گفت که “میخواهند با اخذ اعترافات اجباری تحت فشار از پسرش، قتل “زهرا” را به گردن او بیاندازند”. مدتی از این حوادث نگذشته بود که در هفته اخیر دادستان ملکان در اظهار نظر جدیدی مدعی شد هنوز علت و نحوه جان باختن خانم نویدپور مشخص نشده است. اظهار نظرهای متفاوت مقامات محلی شائبه تحریف واقعیات در پرونده مرگ مشکوک زهرا نویدپور را بیش از پیش تقویت می کند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادستان ملکان روز ۸ مرداد در گفتگو با پایگاه خبری اخبار ملکان، مدعی شد که علت اصلی مرگ زهرا نویدپور تاکنون مشخص نشده است.


در حالی مهدی علیمرادی، دادستان ملکان در گفتگوی ۸ مرداد خود، دیگران را بابت اظهارات متناقض و غیرموثق سرزنش کرد که خود این مقام قضایی پیشتر بارها اظهار نظر خود را در این خصوص تغییر داده است. او اواخر سال گذشته گفته بود که برادر زهرا نویدپور به اتهام “قتل ناموسی” خواهر خود در بازداشت است. بازداشت این فرد در حالی ادامه دارد که پیشتر شائبه قتل زهرا نویدپور در بررسی‌های اولیه توسط دادستانی رد شده و دلیل مرگ او “خودکشی” اعلام شده بود. رسانه‌های محلی نیز با استناد به این اظهارنظرها از خودکشی وی با قرص برنج خبر داده بودند.

با این حال رسانه های محلی نزدیک به سلمان خدادادی، در اقدامی که به نظر هماهنگ و یکپارچه می آید با هدف تبرئه سلمان خدادادی که با شکایت خانم نویدپور در دادگاه نیز به اتهام رابطه نامشروع محکوم شده است با انتشار محتواهایی خانم نویدپور را به عنوان فردی شهره به روابط جنسی خارج از ازدواج معرفی کرده و مدعی شده بودند وی بارها به همین دلیل از محل کارش اخراج شده است. این ادعا که در هیچ مرحله ای حتی در دادگاه نیز مطرح نشده بود و پس از مرگ خانم نویدپور درحالی مطرح شده که وی دیگر در قید حیات نبوده و امکان دفاع از خود را نداشته است.


مادر زهرا نویدپور در فروردین ماه سال جاری با انتشار ویدئویی ضمن دادخواهی از مردم و رئیس قوه قضاییه گفته بود که خانواده اش تحت فشارهای امنیتی و قضایی قرار گرفته و پسرش نیز تحت فشار برای “به گردن گرفتن” قتل خواهرش -زهرا نویدپور- است.

وی در این ویدئو با اشاره به اینکه پس از طرح شکایت در تهران ماموران آگاهی به منزل وی آمده و او را تهدید کرده‌اند گفته بود: “من مادر زهرا نویدپور هستم. چهار ماه است فرزندم را از دست داده‌ام. فرزندم را از دستم گرفتند. حالا مامورین حاج سلمان (خدادادی) و آگاهی تهدید می‌کنند و نمی‌گذارند دردم را بگویم. قسمتان می‌دهم به هرکسی که به آن اعتقاد دارید به داد من برسید. پسرم را زندانی کرده‌اند. خودم و دخترم را هم بازداشت کرده بودند و نهایتا آزاد کردند ولی پسرم هنوز در زندان است. گناه ما چیست؟ به اجبار به ما می گویند باید یکی از شما به گردن بگیرید و تا زمانی که گردن نگرفته‌اید دست از سرتان بر نمی‌داریم. ای ملت ایران شما را قسم می‌دهم به اعتقادتان به ما کمک کنید. آقای رئیسی؛ خواهش می‌کنم به درد و گرفتاری ما برسید. اینجا ما را له می‌کنند. من از خانواده شهدا هستم. کسی به درد من نمی‌رسد. نه عریضه نویس‌ها برایم می‌نویسند. نه وکلا به حرفم گوش می‌دهند. یک روز رفته بود تهران برای طرح شکایت. صبحش ماموران آگاهی به منزل ما ریختند و گفتند با اجازه چه کسی و چرا رفته بودید؟ نه افراد سلمان خدادادی راحتمان می‌گذارند و نه ماموران اطلاعات. شما را قسم می‌دهم رسیدگی کنید و به درد ما برسید”.


گفتنی است در چنین وضعیتی رسانه های مستقل که اخبار محلی منطقه ملکان را پوشش می‌دهند نیز تحت فشارهای امنیتی قرار گرفته اند. در همین رابطه مهدی کوخیان، فعال مدنی و مدیر کانال تلگرامی “شهر خبر ملکان” بزرگترین کانال خری مستقل شهر ملکان نیز روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه سال جاری بازداشت شد. بسیاری بازداشت وی را مرتبط با اعمال نفوذ سلمان خدادادی به هدف تاثیر گذاشتن بر جریان خبررسانی پیرامون ماجرای پرونده خانم نویدپور می دانند. وی هم اکنون نیز علیرغم وضعیت نامناسب جسمی و نیاز به درمان، بدون رسیدگی پزشکی در زندان مراغه به سر می برد.


لازم به بادآوری است هرانا برای نخستین بار در خردادماه سال ۹۷ از ادعای زنی پرده برداشت که مدعی بود مورد تجاوز و سوءاستفاده نماینده پرنفوذ مجلس از ملکان قرار گرفته است. این خبرگزاری در تیرماه سال ۹۷ در قالب یک فایل صوتی به نشر عمومی برش‌هایی از فایل گفتگوی این نماینده مجلس با قربانی تجاوز جنسی مبادرت کرد.

پیکر زهرا نویدپور، دختری که نماینده مجلس ملکان را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و در میانه یک روند حقوقی قرار داشت روز یکشنبه ۱۶ دی ماه در منزل مادری خود در شهر ملکان پیدا شد. او که پیش از مرگ طی نامه ای قاضی رسیدگی کننده به شکایتش را از وجود تهدیدات از جانب نماینده بانفوذ مجلس مطلع کرده بود، تلاش فراوانی برای اثبات اینکه مورد تجاوز و سواستفاده جنسی سلمان خدادادی قرار گرفته بود به خرج داد.


پس از مرگ مشکوک زهرا نویدپور، قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران سلمان خدادادی را از تجاوز مبرا دانسته و اتهام وی را به رابطه نامشروع دون زنا تقلیل دادند و بر همین اساس حکم ۲ سال انفصال از خدمت، ۲ سال تبعید و تحمل ۹۹ ضربه شلاق را علیه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس صادر کردند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

چرا نه به اعدام! رو به رشد است؟ (بخش۱)

 در ماه‌های اخیر اعدام یک بار دیگر به یکی از مهم‌ترین مسائل افکار عمومی در ایران بدل شد. پیش از آن که هشتگ #مهسا_امینی پربسامدترین موضوع در ...